Ne tartsd magadban, ha bántanak!
Új krízisambulancia-hálózat segíti a kapcsolati erőszak áldozatait
Országszerte 7 krízisambulancia nyitotta meg kapuit a kapcsolati erőszak veszélyeztetettjeinek és áldozatainak megsegítésére, köztük 4 intézménnyel bővült az Ökumenikus Segélyszervezet országos intézményhálózata. Az EFOP-1.2.5-16 Biztos Menedék felhívás keretében, az Európai Unió támogatásával megvalósuló hiánypótló hálózat civil, állami és vállalati szektorok összefogásával és szoros együttműködésével jöhetett létre. A szolgáltatás népszerűsítéséért az Ökumenikus Segélyszervezet és az Emberi Erőforrások Minisztériuma országos kampányt indít a következő hetekben, hogy egy óriás matrjoska baba segítségével felhívják a figyelmet: az erőszak nem elfogadható, és van segítség.
A krízisambulanciák működését és a figyelemfelhívó kampányt bemutató budapesti sajtótájékoztatón részt vett Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár, Lehel László, az Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója, Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet szakértője, valamint a kampányt támogató Vodafone Magyarország Alapítvány és Avon vezető képviselői. A sajtótájékoztatón elmondták, hogy jogászból, szociális szakértőből és pszichológusból álló szakértői stáb fogadja a kapcsolati erőszak érintettjeit az ország 7 regionális krízisambulanciáján: Miskolcon, Szolnokon, Orosházán, Budapesten, Devecseren, Mosonmagyaróváron és Kaposváron. Az új szolgáltatás elsődleges célja, hogy a szakemberek minél előbb hatékony segítséget nyújthassanak az érintetteknek, megelőzve így akár súlyos krízishelyzetek kialakulását is.
Lehel László, elnök-igazgató kiemelte, hogy a figyelemfelhívó akciók és prevenciós munka mellett az Ökumenikus Segélyszervezet több mint 10 éve segíti ellátásokkal a kapcsolati erőszak áldozatait, krízisközpontokat és titkos menedékházat működtet. A krízisambulancia-hálózat létrejöttével 4 új intézménnyel bővül ez a tevékenység, ami lehetővé teszi, hogy a bántalmazás áldozatai mellett a bántalmazás veszélyeztetettjeinek is segítséget nyújthassanak. „Tesszük ezt közösen az Emberi Erőforrások Minisztériumával, az ellátórendszer más szereplőivel szoros együttműködésben. Elkötelezett vállalati partnereink, a Vodafone Magyarország Alapítvány és az Avon támogatásának köszönhetően folyamatosan tudjuk javítani a szolgáltatások minőségét is. Most induló közös kampányunk fő üzenete, a szeretet nem árt mottó azt üzeni: a kapcsolati erőszak semmilyen körülmények között nem elfogadható. Ezzel együtt azt is szeretnénk, ha a következő egy hónapban minél többekhez eljutna, hogy van hova fordulnia az érintetteknek.”
Novák Katalin, az EMMI család- és ifjúságügyért felelős államtitkára beszédében hangsúlyozta, hogy a kormányzat határozottan elutasítja a kapcsolati erőszak valamennyi formáját, és minden rendelkezésére álló eszközzel tesz is ellene. „Az ezen a területen kitűzött célokat és a kormányzati oldalról támogatható fejlesztéseket elindítottuk, ennek eredményei a segítséget kérők számára már érzékelhetőek. Fejlesztési forrásból összesen közel 3 milliárd forintot fordítunk az intézkedésekre. A kapcsolati erőszak áldozatai, a folyamat bármely fázisában is vannak, akkor mernek a problémáról jelzést adni, segítséget kérni, ha támogató közegben érzik magukat, ezért fontos hangsúlyozni, hogy a kapcsolati erőszak nem magánügy. – tette hozzá.
„Amikor bántalmazásról beszélünk, a legtöbbeknek a fizikai vagy szexuális erőszak jut eszébe, de épp annyira lehet bántalmazás az érzelmi, a lelki erőszak vagy akár a másik fél anyagi zsarolása. A baj sok esetben megelőzhető, ha az érintettek időben megtalálják a megfelelő fórumot, ahol bizalommal beszélhetnek problémáikról” – hangsúlyozta Rácsok Balázs, az Ökumenikus Segélyszervezet szakértője. Hozzátette: a bántalmazó kapcsolatok nagy részében, a nők, férfiak, gyerekek és olykor az egész család őrzi a titkot, a valóságot, mely a színfalak mögött zajlik. Gyakran fordul elő, hogy az áldozatok megpróbálják fenntartani a látszatot, hogy boldogságban, szeretetben élnek, miközben valahol mélyen ez teljesen felemészti őket és szenvednek. Ezt a külső látszat és belső feszültség közötti ellentétet szimbolizálják a segélyszervezet most induló kampányában a matrjoska babák, melyek a sajtótájékoztató után az összes olyan városban meg fognak jelenni, ahol krízisambulancia nyílt, ráirányítva az elérhető segítségre a figyelmet.
A személyes segítségnyújtást jelentő krízisambulanciák mellett a Segélyszervezet új honlapot is elindít. A www.aszeretetnemart.hu oldalon továbbra is elérhető lesz az elmúlt években nagy érdeklődéssel kísért online tanácsadó szolgáltatása, ahol az érintettek név nélkül kérdezhetnek a segélyszervezet szakértő munkatársaitól. Ez a szolgáltatás különösen is hiánypótló ott, ahol még nem elérhető krízisambulancia.
Az Ökumenikus Segélyszervezet kapcsolati erőszak elleni küzdelmében évek óta két vállalat is segít stratégiai partnerként, az AVON és a Vodafone Magyarország Alapítvány. Míg előbbi a segélyszervezet titkos menedékházának berendezéséhez, illetve működtetéséhez járul hozzá, utóbbi az online anonim tanácsadó oldal létrehozásában és működtetésében vállal nagy szerepet. Mindkét vállalat bekapcsolódik az A szeretet nem árt kampányba is. Dr. Budai J. Gergő a Vodafone Magyarország Zrt. vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese és Fellner Krisztián az Avon értékesítési vezetője a sajtótájékoztatón egyaránt elkötelezettségükről és további támogatásukról biztosították a Segélyszervezetet a kapcsolati erőszak elleni küzdelemben.
„A Vodafone az élet minden területén elkötelezetten támogatja a női egyenjogúságot és a nők megbecsülését, mert hiszünk abban, hogy mindenkinek egyenlő esélyeket kell kínálni” – mondta el Dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország Zrt. vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. – A társadalmi egyenlőségnek alapvető feltétele a hölgyek biztonságának, elismertségének megteremtése. A Vodafone Magyarország Alapítvány az Ökumenikus Segélyszervezettel közösen azon dolgozik, hogy felhívja a figyelmet a kapcsolati erőszak áldozataira, segítő kezet nyújtson a bántalmazottaknak, és a jövőben is innovatív megoldásokkal segítse a probléma kezelését – tette hozzá Dr. Budai J Gergő.
A matrjoska babás kreatív kampány megalkotásával és kivitelezésével az ACG reklámügynökséget bízta meg az Ökumenikus Segélyszervezet, az installáció szállításban pedig együttműködő partner a BISTRO Reklámügynökség Kft.