A digitális oktatásban is segíti a rászoruló gyerekeket az Ökumenikus Segélyszervezet
A hosszan elhúzódó járványhelyzetben az Ökumenikus Segélyszervezet nem csak tárgyi adományokkal segíti a rászoruló családokat, hanem többek között digitális úton is támogatást nyújt rászoruló gyerekeknek a tanulásban, a felzárkózásban. A járvány kitörése után, Kapaszkodó 2.0 néven programsorozatot indítottak, melynek különböző állomásain több száz gyerek vett részt, és a megszerzett tapasztalatok alapján a Segélyszervezet szakértői egy új oktatási módszertant is kidolgoztak. A gyerekek fejlesztését nyári táborokban kezdték, az őszi-téli időszakban tanulóműhelyekben folytatták, melyeket élménynapok egészítettek ki. Tavaly tavasztól fogva a Segélyszervezet átmeneti otthonainak munkatársai is maximális támogatást nyújtanak a családoknak a járványhelyzet miatt otthon maradni kényszerülő gyermekek ellátásában illetve korrepetálásában.
Az online Tanulópár programban a Segélyszervezet szociális intézményeinek látókörében lévő, gyakran nagyon nehéz körülmények között élő általános iskolások kapnak segítséget budapesti gimnazistáktól, többnyire az általuk választott tananyag megértésében és a házi feladat elkészítésében. A tavaly novemberben indult és folyamatosan bővülő online Tanulópár program 5 településen nyújt segítséget az ott élő gyerekeknek: Felsődobszán, Boldogkőújfalun, Kastélyosdombón, Lakócsán és Orosházán. Jelenleg 42 (9-12. osztályos) gimnazista segít egyedül vagy párban 26 (5-8. osztályos) általános iskolásnak. A korrepetálás hetente két alkalommal történik abból a zömében matematika, magyar, idegennyelv, illetve természettudományos tárgyból, amit az általános iskolás diák megjelöl.
A hátrányos helyzetű tanulók több esetben internetet biztosító SIM kártyával ellátott tabletet is kapnak kölcsönbe, többen pedig az Ökumenikus Segélyszervezet intézményeinek internetkapcsolatát, illetve infrastruktúráját tudják igénybe venni. A délutánonként szervezett online alkalmak 30-45 perc időtartamban, egy online alkalmazás segítségével zajlanak. A tanulópárokat a Segélyszervezet fel is készíti a programba való bekapcsolódás előtt, egy mentor pedig folyamatosan rendelkezésre áll, hogy a felmerülő kérdésekre választ adjon.
Az elmúlt félévben mintegy 360 tanulási alkalom valósult meg az online térben. A programban részt vevők visszajelzései alapján sokesetben néhány hónap elteltével látható volt az osztályzatokon is a javulás. Külön említésre méltó, hogy van olyan általános iskolás, akit nem csupán egy konkrét tantárgyban való felzárkózásban segítettek, hanem gimnáziumi felvételire készítettek föl tanulópárjai. A program során a segítő gimnazisták nem csak szociális tapasztalatokkal lesznek gazdagabbak, de a tanulás közben barátságok is szövődnek. Nem egy esetben pedig születésnapi, illetve karácsonyi ajándékok formájában is gondolnak egymásra a diákok.
Gáncs Kristóf kommunikációs igazgató példaként említette a 12 éves Ramóna esetét, aki két testvérével és szüleivel lakik egy kicsi, de tiszta szoba-konyhában egy északkelet-magyarországi kistelepülésen. Vizet csak az udvari kerti csapból tudnak nyerni, fürdőszobájuk nincs. Az édesanya jelenleg munkanélküli, az édesapa alkalmi munkából teremti elő a megélhetéshez szükséges pénzt. Bár Ramóna korábban jó tanuló volt, a járvány ideje alatt leromlottak a jegyei. Amióta részt vesz a Segélyszervezet digitális oktatási programjában, ismét ötös dolgozatokat ír például matematikából és angolból. A kommunikációs igazgató kiemelte:
Az Ökumenikus Segélyszervezet munkája során a kézzel fogható segítségnyújtás mellett mindig hosszú távú fejlesztésben is gondolkodik. A járványhelyzetben nyújtott krízistámogatás mellett működtetett Tanulópár programmal nem csak az érdemjegyekben megmutatkozó javulást tudjuk segíteni, de a rászoruló családok gyermekeinek hosszútávú felzárkózásához, fejlesztéséhez is hozzájárulunk.