A projekt alapvető célkitűzése az volt, hogy a hátrányos és gyermekvédelmi kedvezményben részesülő – többségében roma - gyermekek felzárkózási esélyei növekedjenek, az oktatási esélykülönbségek és az iskolai lemorzsolódás csökkenjen. További cél a programban résztvevő hátrányos helyzetű, kiemelten roma tanulók komplex személyiségfejlesztése, életpálya-építése nem formális, informális keretek között, a tanulói és helyi szükségletekre reagálva.
A 2018 év végéig tartó projekt közel 19 millió forintból valósult meg egy EFOP program keretében. A program részletei:
A kedvezményezett neve: Magyar Ökumenikus Segélyszervezet
A projekt címe: „Menjünk együtt tovább” – Tanoda program folytatása Olaszliszkán
A szerződött támogatás összege: 18,8 millió forint
A támogatás mértéke (%-ban): 100%
A projekt azonosító száma: EFOP – 3.3.1-16-2017-00080
A projekt tartalmának bemutatása
A Segélyszervezet Olaszliszkai Fejlesztő Háza 2001-ben kezdte meg a több gyermeket nevelő, szociálisan hátrányos helyzetű – elsősorban roma – családokat segítő tevékenységét. Ezen családokra jellemző, hogy szociális, illetve egyéb, a gyermekek után járó jövedelemből élnek. A családok többsége megélhetési gondokkal küzd. Házaik állapota rossz, lakhatási körülményeik nem megfelelőek.
A tapasztalatok azt mutatták, hogy az iskolában gyengébb teljesítményt nyújtó, több esetben túlmozgásos, szórt figyelmű gyermekek, akik súlyos hiányosságokkal (tudásbeli, mozgáskoordinációs, értelmi) is küzdenek, a Segélyszervezet Fejlesztő Házában nyújtott szolgáltatásokkal, játékokkal fejleszthetőek, s az egyénileg, illetve kis csoportokban végzett fejlesztő munka hatékony segítséget nyújt a gyermekek önbizalmának, elfogadottságának, iskolai teljesítményének javításához, fejlesztéséhez.
A bevont gyerekek körében megfigyelhető a tanulmányi eredmények és a magatartásuk pozitív változása. A program tapasztalatai azt mutatják, hogy az iskolában gyengébb teljesítményt nyújtó, túlmozgásos, figyelemhiányos gyermekek, akik súlyos hiányosságokkal (tudásbeli, mozgáskoordinációs, értelmi) is küzdenek, a Fejlesztőházban nyújtott szolgáltatásokkal fejleszthetőek.
A korábbi Tanoda programok szakmai stábja megfelelő tapasztalattal és eredményekkel rendelkezik a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztése terén, jól ismerik a településen élő hátrányos helyzetű családokat. Az előző programok során a bevont gyerekek tanulmányi eredményei javultak, jobb teljesítményt nyújtottak az iskolában, így tovább tanulási esélyeik nőttek, felzárkózásuk eredményes volt.
Célcsoport
Jelen projektben 30 gyermek és fiatal (1-12. évfolyamos) számára biztosította a Segélyszervezet a Tanoda szolgáltatásait. A programba – az előző programok tapasztalatai alapján – a szervezet a gyermekek szüleit is bevonta (20 fő).
A nyitott szabadidős, játszóházi programokkal a szervezet azokat a gyermekeket is elérte, akik eddig még nem kapcsolódtak be a Tanoda programjaiba, de a településen élnek.
Helyszín
A program Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, azon belül pedig a sárospataki járásban található Olaszliszkán valósult meg. A településen egyedül az Ökumenikus Segélyszervezet által 2001-ben létrehozott Olaszliszkai Fejlesztő Ház nyújt különféle fejlesztő szolgáltatásokat a községben élő, elsősorban hátrányos helyzetű, roma gyerekek és családjaik számára.
A program tevékenységei
1. Tanulók bevonása, toborzás, a program meghirdetése: a program széles körben való megismertetése, partnerek, szülők és gyermekek megfelelő tájékoztatása.
2. A tanulók programból való lemorzsolódásának megakadályozása: Fontos a szülőkkel való aktív kapcsolattartás, tájékoztatás nyújtása a hátrányos helyzetű tanulók számára kialakított támogatási rendszerekről, felhívásokról.
3. Tanulástámogatás: Bemeneti és kimeneti mérések elkészítése, egyéni fejlesztési napló készítése minden gyerek esetében, egyéni haladási napló vezetése. A fejlesztési tevékenységek a tanuló egyéni szükségletei szerint valósulnak meg. Ez jelentheti az anyanyelvi, matematikai, szociális kompetenciák fejlesztését, mentorálást, illetve az önálló tanulási képesség kialakításának segítését, illetve egyéb, a tanuló egyéni szükségleteihez igazított fejlesztő tevékenységet.
4. Életpálya-építés, a továbbtanulást közvetlenül segítő tevékenységek, pályaorientációs tevékenységek megvalósítása
5. Szociális hátrányok kompenzálása, közösségfejlesztés, integrált közösségi programok megvalósítása a tanodában és tanodán kívül.
Program számszerűsíthető eredményei
• Támogatott programokban résztvevők gyermekek száma – 30 fő
• A tanodából lemorzsolódott tanulók aránya – tanévenként maximum 30% (9 fő)
• Aktív együttműködésekbe bevont partnerek száma –minimum 5 partner
• Tanodán kívüli programok száma – 6 program
• Nyitott tanodai programokon résztvevők száma – 180 fő
• Azon tanulók aránya, akik esetében a szövegértési kompetencia területén minimum 10% mértékű javulás következik be – minimum 50 % (minimum 15 fő)
• Az egyéni fejlesztési tervben rögzítetteket sikeresen megvalósítók száma – a bevont tanulók minimum 70%-nál (minimum 21 fő) minimum 10% a javulás a meghatározott területek legalább 50%-ában, de legalább két területen az alábbiak közül: matematika-logika, idegen nyelv, IKT, szociális kompetencia, tanulási motiváció.