Adományozás

A digitális állampolgárság, az algoritmikus gondolkodás-programozás, a digitális biztonság és a mesterséges intelligencia voltak a 2024-es év kiemelt témái

 

Sikeresen zárult a 9. Digitális Témahét, amelyhez idén több mint 800 köznevelési és szakképzési intézmény csatlakozott határon innen és túl. A Belügyminisztérium Köznevelési Államtitkárságának támogatásával és az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány szakmai szervezésében, illetve szakmai koordinációjával zajló programon az intézményekben megvalósuló projektek száma meghaladta a 2200-at. A változatos eseményeken, programokon és a digitális eszközökkel támogatott pedagógiai projektek megvalósításában közel 5500 pedagógus, és több mint 120 000 tanuló vett részt.

A kilencedik Digitális Témahét pályázati kiírása minden korábbi évnél több kategóriában kínált értékes nyereményeket. A díjakat a Belügyminisztérium támogatásával az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány, valamint további 14 szakmai támogató partner biztosította több millió forint értékben. A fő kategóriákban a különdíjakkal együtt több mint 100 pályázat érkezett be. A Digitális Témahét pályázaton indulók közül 12 intézmény és 36 pedagógus vehetett át díjakat 21 kategóriában. Az idei évben több új díjkategória is megjelent, így most először kerül sor az Év Digitális Témahét Nagykövete díj átadására, amelyet azon hat kiváló pedagógus egyike kap meg, aki a legtöbb pedagógust támogatta a témahétre való felkészülésben.

A Digitális Témahét 2024-es programjának ünnepélyes díjátadójára és a sikeres projekteket bemutató konferenciára egy ünnepélyes esemény keretében került sor 2024. június 17-én a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Az eseményen köszöntőt mondott és a díjakat átadta dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár és Gáncs Kristóf, az Ökumenikus Segélyszervezet ügyvezető igazgatója. A díjak átadása után 10 kiválasztott pályázat mutatkozott be egy teachmeet konferencia formájában.

Dr. Balatoni Katalin a díjátadón kihangsúlyozta:

„Ebben a digitális világban a köznevelési szakterületnek is megvan a felelőssége, hogy támogassa a digitális korszakváltást. Fontos, hogy az iskolák és a tanulók megfelelő eszközellátottsággal rendelkezzenek, hogy magasfokú digitális kompetenciákkal rendelkező pedagógusok, valamint jó tananyag tartalmak legyenek elérhetők valamennyi köznevelési intézményben. Ebből a célból több, mint kétszáz új digitális, interaktív okostankönyv készült el, több tízezer pedagógus vett részt továbbképzéseken, és több ezer feladatellátási helyen valósult meg sávszélesség-bővítés vagy WiFi-hálózat kiépítése, valamint több mint 453.000 eszköz került átadásra.”

Gáncs Kristóf kiemelte, hogy:

„A Digitális Témahét mindig is követte a digitális világ változásait, ezért is irányult nagy figyelem idén a mesterséges intelligencia oktatási alkalmazásaira, illetve ezek a témák a pályázatokban is megjelentek. Külön öröm az Ökumenikus Segélyszervezetnek, hogy a témahét projektjei közül több foglalkozott a digitális esélyteremtéssel, a mentális egészséggel, digitális biztonsággal, edukációs kiadványokkal vagy akár 1%-os kampányok szervezésével.”

A 2016-óta évről évre rendszeresen megvalósuló Digitális Témahét mára a digitális pedagógia legnagyobb hazai eseményévé nőtte ki magát. Célja nemcsak a pedagógiai projektek iskolai környezetben való elterjesztése, hanem olyan alkotó és kreatív digitális eszközhasználatra épülő tanulási folyamatok ösztönzése, amelyek révén gyermekeink a világunkat értő és gazdasági-társadalmi folyamataira tudatosan reflektáló, azt aktívan formáló szereplőkké válhatnak. Ezen tevékenységek során az ismeretátadás és a kulcskompetenciák fejlesztése mellett különösen nagy hangsúlyt kap mind a tanulói, mind pedig a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztése. Az idei év kiemelt témái közé tartozott a digitális állampolgárság, a digitális technológia eszközei és alkalmazásai az oktatásban, az algoritmikus gondolkodás és a programozás, mint az alkotás eszközei, a mesterséges intelligencia jellemzői, lehetőségei és veszélyei, illetve a digitális biztonság és digitális esélyteremtés. A pedagógusok ugyanakkor szabadon választhattak egyéb, a tantervhez illeszkedő projekttémákat is. A Témahét szervezői idén is online megtekinthető webináriumok és workshopok keretében nyújtottak szakmai támogatást a pedagógusoknak. Ezen programokhoz a Digitális Témahét előtt és alatt mintegy 30 alkalommal, megközelítőleg 2500 érdeklődő pedagógus csatlakozott. A webináriumok felvételei jelenleg is elérhetők a Digitális Témahét YouTube csatornáján a korábban rögzített mintegy 300 online előadással együtt.