“Nekünk minden nap egy siker”
Olaszliszkán a gyerekek már újszülött koruktól kezdve számíthatnak arra, hogy több, mint húsz éve jelen lévő intézményeink szakemberei odaadó segítséget nyújtanak nekik annak érdekében, hogy felzárkózzanak, fejlődjenek és esélyt kapjanak egy minőségibb jövőre. Szalánczi Lászlóné Enikővel, a Fejlesztőház vezetőjével, valamint Csomós Anitával, a Biztos Kezdet Gyerekház vezetőjével beszélgettünk.
Trambulin, csocsó, hulahopp karikák és szép, zöld udvar. Ezek tárulnak a látogató szeme elé, amikor az olaszliszkai Fejlesztőház kapuján belép. A házban színes gyerekrajzok teszik élővé a teret, de mindent felülmúl a hátsó szoba egyik teljes falát beborító társasjátékok halmaza. A közel 60 hátrányos helyzetű gyereket foglalkoztató intézmény minden iskolai napon és még az iskolai szünetek idején is várja diákjait, hogy élményteli tanulással, nevetéssel és felhőtlen játékkal töltsék meg a helyet.
„Olaszliszkáról és Vámosújfaluból érkeznek hozzánk az 1-12. osztályos diákok, miután vége a tanításnak. Délután egytől este hatig foglalkozunk velük, fejlesztés, korrepetálás és felzárkóztatás keretében, hiszen a szüleik jellemzően nem tudnának különórákat finanszírozni a gyerekeiknek”
– meséli Szalánczi Lászlóné Enikő, a Fejlesztőház (a helyieknek: Tanoda) intézményvezetője, s közben hozzáteszi, hogy sok esetben tehetséggondozásra is szükség van. Olyan sikertörténetek is gazdagítják a Tanoda életét, minthogy idén két érettségiző diáknak szurkolt az egész közösség, vagy tavaly az egyik diákjuk felvételt nyert a Sárospataki Comenius Főiskolára.
A Fejlesztőház története a 2000-es bodrogi árvíz idejére nyúlik vissza, amikor az olaszliszkai utcákat elárasztotta a víz, és az Ökumenikus Segélyszervezet megkezdte helyreállító és segítő munkáját a településen. Egy évvel később nyitotta meg kapuit a Fejlesztőház, amely azóta 2 fő munkatárssal és 16 óraadó pedagógussal, továbbá pszichológus és fejlesztő-pedagógus szakemberekkel működik. A gyerekek fejlesztése pedig időközben kibővült, és két tevékenységre összpontosul. A Tanoda mellett – néhány utcával arrébb – áll a Biztos Kezdet Gyerekház épülete, amely a 0 és 3 éves kor közötti gyermekeket és édesanyjukat támogatja foglalkozásaival.
„Elsősorban azokat a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket karoljuk fel, akik még nincsenek intézményköteles korban. Az a célunk, hogy egyfelől a gyerekeknek a képességeiket kibontakoztató foglakozásokat nyújtsunk, valamint biztosítsuk számukra a szabad, felhőtlen játék lehetőségét. Másfelől az anyukáknak prevenciós célokat szolgáló foglalkozásokat szervezünk, továbbá segítünk nekik felkészülni a csecsemő fogadására, a gyermekgondozásra vagy épp a munkaerőpiacra való visszatérésre”
– fejti ki Csomós Anita, a Gyerekház intézményvezetője, majd elmeséli, hogy a közös lángos- vagy mézeskalácssütés élményén túl a háztartásvezetésben, a mosásban is alapvető segítséget nyújtanak az anyáknak.
Jelenleg 25 gyermek van a látókörükben, akikkel újszülött koruktól kezdve szükség szerint gyógytornász foglalkozik, és szoros együttműködésben vannak a helyi védőnői szolgálattal is.
„Nekünk minden nap egy siker”
– mondja Anita, és már sorolja is, hogy mennyi személyes mérföldkő szemtanúi lehetnek nap-mint-nap. Ezek a gyerekek ugyanis sokszor itt mondják ki először, hogy „anya”, vagy integetnek, hogy „pápá”.
„Ettől gyönyörű ez a hivatás”
– teszi hozzá.
A Gyerekház sikertörténetei között tartják számon többek között azokat a gyerekeket, akiknek – legyen szó születéskori kulcscsonttörésről vagy komoly kötőszöveti letapadásokról – a gyógytornász segítségével egészséges lett a mozgása, de azok is örömteli eredmények, amikor a gyerekek úgy mennek tovább bölcsödébe vagy óvodába, hogy rendelkeznek a részvételhez szükséges képességekkel és készségekkel, mozgás, értelem, érzelem, problémamegoldás, kommunikáció, személyes és társas viselkedés területén egyaránt.
Mindkét intézmény meghatározó szellemiségét adja a családias légkör és a bizalom. Akár az iskolán keresztül, akár a szülő saját kezdeményezésére, vagy a Kapaszkodó Program keretében kerül egy gyermek, illetve az anyukája a Fejlesztőház vagy a Gyerekház látókörébe, itt jól hasznosítható tudást, életvezetési tapasztalatokat és egy megtartó közösséget fog kapni.
„Azt tanítjuk itt a gyerekeknek, hogy mindegy, honnan jöttél, roma vagy nem roma származású vagy; mindenkinek van jó és rossz oldala; de mindannyian egyenlőek és egyformán elfogadhatók vagyunk”
– hangsúlyozza Enikő, büszkén hozzátéve, hogy a gyerekek közötti komoly iskolai ellentéteknek ebben a térben már szinte nyomuk sincs.